به گزارش هرمزگان امروز: “اله مراد عفیفیپور” در جمع خبرنگاران ساماندهی تردد کامیونها به داخل بندر شهید رجایی را از اولویتهای بزرگترین بندر بازرگانی ایران در سال ۹۸ دانست و اظهار داشت: برای آنکه بتوانیم بار خروجی از بندر و همچنین بار وارداتی که وارد کشور میشود و را به صورت عادلانه بین کامیونها و اتحادیه کامیونداران و پایانهها توزیع کنیم.
وی بیان کرد: زیرساختهای این کار از حدود دو سال پیش پیگیری و فراهم شد، سختافزار این کار تهیه و برنامهریزی شد و سامانهای تحت عنوان سامانه کنترل ورود راهاندازی شد.
به گفته عفیفی پور، یکی از الزامات تقسیم بار، ارتباط مستقیم و بهروز با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بود؛ ضرورت داشت اطلاعات مربوط به کامیونهایی که حامل بار صادراتی هستند، کامیونهایی که حامل بار ترانزیتی هستند و یا کامیونهایی که وارد میشوند و بار ترانزیتی را از بندر خارج میکنند، به صورت کاملاً مکانیزه به دست ما برسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات مختلف در سازمان بنادر و دریانوردی و ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، این هماهنگیها صورت گرفت و در حال حاضر، بخش اعظمی از اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره کامیونها به صورت مکانیزه ارسال میشود.
وی اضافه کرد: این اطلاعات مقابل درب ورودی بندر پردازش میشود، کامیون و تریلرهایی که سامانه سازمان راهداری آنها را مجاز شناخته و نوبت بارگیری داده است و یا ترانزیت خروجی و ورودی دارند، در این سامانه شناسایی میشوند و اطلاعات ارسال میشود و آنجا مشخص میشود که این کامیون میتواند وارد بندر شود یا خیر.
عفیفیپور گفت: تاکنون، سختافزار و نرمافزار این پروژه آماده شده است و از روز ۲۰ آذرماه نیز این پروژه به صورت رسمی کلید خورده است.
وی تأکید کرد: این طرح میتواند به شفافیت توزیع بار بین کامیونها کمک کند و رضایتمندی رانندههای کامیون و تریلرها را داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: راهاندازی این سامانه یکی از مطالبات رانندههای کامیون و البته مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی بود، البته به تدریج در حال رفع ایرادات این سامانه هستیم تا سامانهای کاملاً هوشمند داشته باشیم.
عفیفیپور اظهار داشت: بدین ترتیب هر کامیون که از هر نقطه کشور حرکت میکند تا به بندر شهید رجایی بیاید و بار صادراتی تخلیه کند و یا بار وارداتی بارگیری کند، در این سامانه ثبت میشود و به صورت کاملاً عادلانه میتواند بار خود را تخلیه کند و یا بار تحویل بگیرد و از بندر خارج شود.