به گزارش هرمزگان امروز: “حمیدرضا محمدحسینی” با بیان اینکه جامعه محلی جزیره هرمز باید به صورت مستقیم از حضور گردشگران و مسافران دریایی در این جزیره بهره مند شوند، اظهار داشت: بنای پنجاه ساله “خانه جری پولاک” که در محوطه داخلی بندرگاه جزیره هرمز واقع شده، اواخر سال گذشته به همت اداره بندر شهید باهنر و مطابق با ضوابط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد.
وی افزود: با احیای این بنای تاریخی از آغاز سال ۹۸، پایگاهی مناسب برای فعالیت های فرهنگی و گردشگری و همچنین به عنوان یک موزه دریایی در جزیره رنگین کمانی خلیج فارس فراهم شده است.
محمدحسینی تصریح کرد: بر همین اساس در نیمه دوم سال ۹۷، عملیات مرمت و احیای این بنا در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی سازمانی و توسعه پایدار جزیره هرمز انجام شد که در این رابطه حفظ اصالت بنا مورد توجه بوده و تغییرات تنها در قالب اقدامات مربوط به رفع خطر، استحکام بخشی، رفع الحاقات نامناسب و بازگرداندن اصالت آن صورت گرفته است.
وی بیان کرد: هرچند بسیاری از اجزای این بنای تاریخی به دلیل شرایط اقلیمی جزیره، مورد هجوم آفات قرار گرفته بود، اما با نظارت دقیق کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان مرمت اصولی آن انجام پذیرفت.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از برگزاری دوره الفبای نگارگری و نقاشی به کودکان این جزیره طی آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: خانه قدیمی «جری پولاک» به عنوان یک گالری و موزه محلی قابلیت بالایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دارد؛ به گونه ای که از آغاز سال جاری تاکنون رویدادهای مختلفی همچون نمایشگاه نقاشی “اسکرین شات” توسط احمدعلی کارگران، پوسترهای “آذرخش فراهانی”، ویدئوآرت “پانیز رفیعیمهر”، جشن بادبان آرزوها به مناسبت روز جهانی کودک و موارد دیگر از جمله این رویدادها بوده است.
شایان ذکر است، جری پولاک هنرمند اهل کشور چک است که حدود ۵۰ سال پیش و اوایل دهه پنجاه خورشیدی در جزیره هرمز اقامت داشت و نام او بر چند بنا که او طراحی و اجرا کرده، ثبت شده است. در این بناهای بازمانده از دوره پهلوی، از معماری بومی و همچنین نمادهای دوره های تاریخی ایران استفاده شده که خانه و مدرسه جری پولاک از این جمله است.
خانه پولاک، در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۵۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بخش قابل توجهی از خانه این معمار و نقاش اروپایی، طی نیم قرن اخیر به علت فرسودگی و بافت قدیمی ویران شده و هم اکنون تنها بخش های از کارگاه هنری او به شکل بنای فعلی، باقی مانده است.