به گزارش هرمزگان امروز سه بسته تحولی مناسب سازی، تلفیقی- فراگیر و مداخلات طلایی و بههنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده که این بسته ها موجب چرخش تحول آفرین شده و زمینه ساز تعلیم وتربیت تمام ساحتی و جلب مشارکت همگان را فراهم می کند.
شهباز بارانی روز پنجشنبه در تشریح وضعیت موجود دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان افزود: در راستای اجرای نمودن این طرح نشست مشترکی با حضور معاون توان بخشی بهزیستی هرمزگان برگزار شده است.وی ادامه داد: تاکنون ۵۰ نفر از نوآموزان دارای نیازه وِیژه هرمزگان از بدو تولد تا ۶ سال در مدارس استثنایی هرمزگان خدمات دریافت می کنند که با اجرایی شدن این طرح پیش بینی می شود به ۱۰۰ نفر برسد.
بارانی اظهارداشت: ارائه خدمات آموزشی وتوان بخشی به موقع و طلایی برای نوآموزان دارای نیازهای ویژه برای کاهش اثرات منفی و نیز تربیت وهدایت آن ها به سوی زندگی عادی ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. وی یادآورشد: شناسایی وجذب و ارائه خدمات به نو آموزان با نیازهای ویژه نیازمند آن است که بهزیستی اطلاعات کاملی از آن ها در همه گروه های (ناشنوا، نابینا، جسمی حرکتی، کم توان و اختلال رفتاری هیجانی(طیف اتیسم )) بر اساس آدرس در اختیار آموزش وپرورش استثنایی قرار دهند.
رفعت ایرانپور معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی هرمزگان نیز ضمن بر شمردن اهمیت ارائه خدمات به موقع در کاهش شدت معلولیت در سال های آینده زندگی نو آموز بر ارتباط دو طرفه در جهت ارائه خدمات به این نوآموزان تاکیدکرد.
درسال تحصیلی (۹۸-۹۹)، سه هزارو ۲۵۹ دانش آموز دارای نیازهای ویژه در استان هرمزگان مشغول به تحصیل شدند که تعداد ۲ هزارو ۶۲۶ نفر از دانش آموزان درمدارس خاص استثنایی، ۶۶۳ دانش آموز در مدارس تلفیقی و ۴۵۷ دانش آموز درمدارس عادی به تعلیم وتربیت می پردازند.
۷۰ دانش آموز نیز در تنها مرکز اوتیسم هرمزگان مشغول فراگیری و آموزش هستند که به علت بعد مسافت و پراکندگی جمعیت در استان، نمی توان همه افراد را تحت پوشش قرار داد. در سال تحصیلی (۹۸-۹۹) بیش از ۴۰ هزارو ۷۰۰ نوآموز بدو ورود به دبستان در استان هرمزگان مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند.